Tips

Op veel verpakkingen staat tegenwoordig "kan sporen bevatten van gluten (tarwe)", dit betekent niet dat er gluten in het product zitten, de fabrikant zet het er op om zich in te dekken.
Ik gebruik deze producten altijd zonder problemen, ook op de baklessen maar iedereen moet natuurlijk voor zich zelf beslissen of je deze producten wilt/kunt gebruiken.


-LEES HET RECEPT EERST GOED DOOR!!!

-Zet alle benodigdheden klaar.

-Het gebruik van een grammen/ digitale weegschaal is zeer aan te bevelen omdat die veel nauwkeuriger werkt dan een gewone weegschaal.

-"dunne" vloeistoffen kun je ook makkelijk wegen, werkt preciezer en sneller, je hoeft geen maatbeker te gebruiken.

-Als er eet-/theelepels in de recepten staan vermeld is het altijd een afgestreken eet-/theelepel.

-Gebruik als zout een jodium bevattende soort, of nog beter bakkerszout/broodzout. Deze is te koop bij diverse (internet)winkels.

-Ik gebruik altijd boven-onder warmte van de oven in de recepten, tenzij anders vermeld. Glutenvrije baksels zijn (soms) al wat droger dan "glutenvolle" en bij hetelucht droogt het nog verder uit.

-Zijn de baksels gaar maar nog wat licht van kleur, gebruik dan enkele minuten de hetelucht functie.

-Elke oven heeft een andere standaard temperatuur dus het kan zijn dat je de temperatuur in de recepten aan moet passen.

-Siliconenvormen zijn er in vele (leuke) soorten en maten, bij het gebruik van vet in het recept hoeven ze niet ingevet te worden. De baktijd is bij deze vormen meestal iets korter (ca 10%).

-Koop eens een mooie stolp, je glutenvrije lekkers kun je op tafel zetten maar raakt niet "besmet".